Satser på innovasjon
Siden starten i 2019 har Abacus Ratio i Son satset knallhardt på innovasjon og digitalisering. Resultatet er et fullstendig papirløst regnskapsforetak som leverer «all inclusive», skybasertetjenester og rapporter basert på sanntidsdata fra kundene.
For å si det enkelt, er det som har skjedd de siste årene, at mange programvareleverandører har forstått at man ikke lenger må «ta i» hvert enkelt bilag, sier daglig leder Geir Braathe i Abacus.
– Parallelt har det skjedd en generell utvikling på IT-siden, der ytelse, lagringskapasitet og lignende har nådd et punkt som tillater oss å dra nytte av alle mulighetene digitaliseringen gir, sier han.
– Hos oss finnes det ikke et papirark, ingen bokhyller og ingen permer. Alt er basert på automatisk registrering av bilag i sanntid, og det åpner for mange nye muligheter, sier Braathe.
Denne type tilnærming har vært kjent i de store, globale selskapene i lang tid, men har frem til nylig ikke vært tilgjengelig for små og mellomstore selskaper. Men tanken om integrering og kommunikasjon direkte mellom datasystemer har likevel modnet, blant annet med EU-direktivet PSD 2.0, som pålegger alle banker å åpne opp sine API-er (Application Programming Interface) og på den måten gi mulighet til systemintegrasjon mot bankenes systemer.
– Det er med på å gjøre det mulig å skape effektive og helautomatiserte prosesser, som når de følges gir mulighet til enhver tid å se regnskapet og økonomien i sanntid. 96,5 prosent av alle bilag blir registret og bokført idet de oppstår, noe som gir en rekke fordeler, som bedre beslutningsgrunnlag og presis økonomirapportering. I tillegg blir det helt slutt på hektisk ekstraarbeid rundt frister – for sånne ting som mva., regnskap og skatt, sier Braathe.
– Og siden vi jobber på denne måten, bruker vi like mye tid på å konsentrere oss om prosesser og struktur som den rene bokføringen. Det bidrar ofte til at våre kunder ser sin egen virksomhet i et klarere lys, og skaper grunnlag for effektivisering også på kundens side, sier Braathe.
Det kan føre til at regnskapsforetaket mister den daglige kontakten med kunden, tenker du kanskje. Men slik – paradoksalt nok – gjør denne modellen kontakten lettere og bedre, mener Braathe.
– Vi er opptatt av å dele effektiviseringsgevinstene med kundene. Derfor har vi innført en månedlig fastpris på våre tjenester, og målet er at denne skal ligge fast over tid – at den altså ikke skal følge den generelle prisstigningen i samfunnet. I stedet er vårt mål å holde tritt med inflasjon gjennom effektivisering. Selv om dette er et litt uvant konsept, fører det blant annet til at kundene ikke kvier seg for å ta kontakt fordi «taksameteret» begynner å gå idet noen plukker opp telefonen, sier Braathe.
– Dessuten er det en stor fordel for våre 25 ansatte, som slipper å detaljrapportere tidsbruk. Det er en fordel for alle parter, understreker Braathe. I tillegg kan han fortelle at foretaket legger stor vekt på å gjennomgå og diskutere saker med kolleger – for på den måten å holde fokus på hva som kan være viktig input og råd for veien videre.
Hva med prisen? Blir dette billigere for kunden, eller koster det skjorta?
– Det koster mye å være i forkant teknologisk, og våre priser ligger nok litt over midt på treet. Det må til dersom vi skal leve opp til ambisjonen om å ligge et hestehode foran våre konkurrenter. Dessuten er det nødvendig å gjøre noen investeringer i programvare og IT som kan virke dyre – men vår erfaring er at dette betaler seg raskt i form av alle de fordelene det gir å ha full kontroll på økonomien, sier Geir Braathe avslutningsvis.
Foto: Abacus Ratio.
Geir Braathe og Abacus Ratio er ambisiøse innovatører.
LES MER
Redaksjonelle artikler fra magasinet
Regnskap er kjempespennende!
Med studier i historie og engelsk ved Universitetet i Bergen bak seg, bestemte Mathias Helseth (27) seg for å skifte beite. Turen gikk til Lillehammer og Høgskolen i Innlandet, der han avslutter utdanningen innenfor Business Analytics med påbygging i regnskap og...
Kunstigintelligens – hva vil det bety for regnskapsføringen?
Aviser og medier har vært fulle av stoff om kunstig intelligens etter at ChatGPT ble lansert i november 2022. Interessen er stor, noe i overkant av 1500 påmeldte på Regnskap Norges webinar om temaet 28. februar demonstrerer. Hans Christian Ellefsen er direktør for...
Hva skjer når et selskap går konkurs?
Antallet konkurser er på vei oppover. Men hva skjer egentlig når et selskap går konkurs? Når et aksjeselskap går konkurs, er det selskapet som går konkurs, ikke menneskene bak virksomheten. Selskapets aksjonærer har ikke ansvar for aksjeselskapets gjeld, bare for...
Regnskapsføreren er en viktig ressurs
Få sentrale områder er utsatt for så mange og hurtige endringer som lønn og HR. – Det er mye å følge med på, og her har regnskapsføreren en klar rolle, sier Hilde S. Elvestuen, som er Direktør HR og fagstøtte i Regnskap Norge. Det å ha gode rutiner og korrekt...
Stortrives i Norge og på arbeidsplassen
I mars er det åtte år siden Loredana Strete tok skrittet og flyttet fra hjembyen i Transilvania i Romania til Maura i Norge. I dag er hun en velintegrert deltaker på arbeidsplassen i Azets, og stortrives i tilværelsen i Norge. Det aller første jeg satte i gang med,...
Regnskapsfører for små og store stjerner
Karpe, Girl in Red og Alan Walker – dette er noen av artistene som bruker Gerhard og Sønn som regnskapsfører. – Gerhard & sønn er regnskapsforetaket som er spesialisert seg på kulturbransjen, forteller daglig leder Erlend Vesteraas, som selv er bassist med...
Spesialisering lønner seg
Som regnskapskunde kan det være en fordel å finne en samarbeidspartner med spesialkompetanse på din bransje. Gjennom mange år har Økonomihuset i Bergen bygd opp kunnskap og erfaring med boligsameier og borettslag, og det gir resultater. Charlotte Heggland Søvik er...
Hva betyr 30 prosents vekting av klima og miljø for små og mellomstore bedrifter?
Fra 1. januar 2024 skal klima- og miljøhensyn vektlegges med minst 30 prosent i offentlige anskaffelser. Hvilke kriterier må næringslivet forholde seg til? Norge må halvere utslippene innen 2030. For å lykkes med det, er det nødvendig at offentlige anskaffelser...
Tett kontakt med regnskapsfører – alfa og omega i vanskelige tider
Etter Covid-pandemien og etterfølgende krig og inflasjon, sliter flere bedrifter enn på lenge. Det ble åpnet 4517 konkurser i 2023, ifølge SSB. Det er en økning på hele 22 prosent fra året før – og utviklingen ser ut til å fortsette inn i 2024. – Da er det ekstra...
Bærekraftrapportering: Slik påvirker det små og mellomstore bedrifter
Foreløpig er det bare store virksomheter som må rapportere på bærekraft. Men det påvirker også små og mellomstore bedrifter i leverandørleddet, forteller Martin Gjessing i Vekstpartner AS. Regelverket rundt rapportering av bærekraft og klimatiltak er under utvikling....
Mangfold – et konkurransefortrinn og potensial
Runar Leite er administrerende direktør i Azets og brenner for mangfold og mangfoldsledelse. – Interessen for mennesker og deres potensial har vært der siden befalsutdanningen i Forsvaret, sier siviløkonomen. Det begynte for åtte–ti år siden da jeg ble bedt om å være...
Regnskapsføreren kan hjelpe med lønn og HR
Mange små og mellomstore bedrifter har stor sårbarhet og unødvendige høye kostnader i lønns- og HR-funksjonen. Aider har bygd opp kompetanse også på HR-faget, og kan hjelpe kunden på dette feltet, sier partner Karina Strandrak Belseth for Folk og kultur i...
En bransje i vekst
Det er gode tider i regnskapsbransjen, konstaterer administrerende direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge. Han ser likevel for seg økt vekst i årene som kommer. Grunnen er at vi fremdeles ser at det produseres mest klassiske regnskapstjenester – som...
artikkelannonse
Artikkelannonser fra magasinet
Tar studentene på alvor
I en vekstbransje som regnskaps-bransjen hardner konkurransen om talentene til. Derfor har SpareBank 1 SR-Bank ForretningsPartner etablert et studentprogram for å gjøre overgangen til arbeidslivet enklere – ved å tilby læring og utviklingsmuligheter i organisasjonen....
Alle bedrifter vil påvirkes av det grønne skiftet
Samfunnet må gjennom en stor omstilling de kommende årene, for å redusere klimagassutslipp og vårt samlede negative fotavtrykk. Alle bedrifter vil påvirkes av omstillingen. Derfor er det viktig å kartlegge både mulighetene og risikoene, som følger av endringene. ...
Fordelsavtalen alle regnskapsførere bør kjenne til
Enklere, raskere, rimeligere: Det har aldri vært enklere og mer attraktivt for regnskapsførere å bistå kundene med inkasso – takket være en eksklusiv avtale mellom Regnskap Norge og Kredinor. Det er dyrt å være «banken» til kunder som ikke gjør opp for seg. Det kan...
Har din advokatpraksis økonomistyringen den fortjener?
Med ADMA, en ledende aktør innen advokatregnskap, er ditt firma i trygge hender. Vår forståelse av bransjespesifikke utfordringer kombinert med årelang erfaring sikrer at din økonomistyring blir både effektiv og pålitelig. Hos oss finner du medarbeidere som i sin tid...
Nisjebyrå med fokus på investeringsselskap og næringseiendom
Axera Business management AS: – Vi valgte denne nisjen for å kunne rette oss mot selskap som har tunge og komplekse skattemessige problemstillinger. Det sier Tonje Ulltveit-Moe. Hun var med på å stifte selskapet, og er fortsatt hovedaksjonær. Lise Jahateh ble tatt...
Det beste av begge verdener
Tett oppfølging av kundene med faste team, høy kompetanse og et bredt tilbud innenfor revisjon, regnskapsføring, rådgivning og forretningsførsel. Det er stikkord for Langseth Gruppens virksomhet. Gruppen består av de tre selskapene Langseth Services, Langseth Revisjon...
Mer enn en regnskapsfører
Hva om du slo sammen forretningsutvikling og regnskapsføring? Da får du et samspill som er helt unikt. Hvordan kan du benytte detaljkunnskap fra bedriftens virksomhet for lønnsom og fremtidsrettet utvikling? Hvordan kan du som bedriftseier skape varige verdier gjennom...
Sterkere fagmiljø i landets største franchisekjede for regnskaps- og rådgivningstjenester
− Nå er sammenslåingen stadfestet, og vi gleder oss over å kunne bli en enda sterkere lokal partner. Nå kan vi sammen bidra til vekst og verdiskaping hos våre kunder. Det sier Trond Brenden, administrerende direktør, og Geir-Arne Mathisen, direktør marked og...
Kundefokusert!
– Ja, det er ute hos kundene det faktisk skjer, sier Trond Haukelid, daglig leder i Kjell Haver Regnskapsservice. Det er her kunden er på hjemmebane, og vi får den gode samtalen. For oss er det viktig å forstå den enkelte kundes virksomhet for å kunne være en god og...
Regnskapsbyrået Synega opplever kjempevekst som partner i Conta
Gjennom Conta sine tjenester får regnskapsbyrået Synega flere titalls nye kunder i måneden. – Regnskapsføreren er viktig for Conta. Vi har et felles mål om å gi kundene et godt forhold til regnskap og økonomien i bedriften sin, forteller Steffen Sørvig,...
